Als ik naar de cardio-activiteiten kijk van mensen op een fitness-centra, zie ik dat er veel leden zijn die op een cardiomachine staan of zitten, niet aan het trainen zijn. Het is meer bewegen wat ze doen. Ze gaan zeker niet tot het uiterste. Vaak kan er nog lekker gekletst worden met de buurman of buurvrouw. Ik zie zelfs mensen nog berichten intikken op hun mobieltje. Ik neem aan dat iedereen van te voren een doel of streven heeft gesteld om op een sportschool te trainen. Hun doelstelling is zeker niet "het verspillen van overbodige tijd". Natuurlijk is het goed dat je beweegt, dat je lekkerder in je vel gaat zitten en je overtollige kilo's kwijt wilt raken. Maar in dezelfde tijd en zelfs korter, kan men veel efficiënter trainen! Dit doe je door een interval cardiotraining. Deze cardio methode is het meest geschikt om vet te verbranden en je algehele conditie te verbeteren! Het gaat vooral om de "after-burn" oftewel het naverbrandingseffect wat wel 48 uur kan duren.

Wat is een interval cardiotraining?

Bij interval cardio doe je een inspanning die je 20 minuten vol kunt houden met tussendoor sprints of korte en felle versnellingen. Dit kan met fietsen, hardlopen, crosstrainen of roeien. Roeitrainers of crosstrainers zijn het meest geschikt voor interval cardio omdat je bij deze de meeste spieren in werking stelt. Je stelt de weerstand van een cardioapparaat zo in dat je ook elke 2 minuten een korte sprint van 30 seconden kunt doen. Je doet dit dus bij de 2.00 min tot 2.30 min, 4.00 min. tot 4.30 min.....enz. Zo maak je de 20 minuten vol. Je kunt er ook voor kiezen om 20 minuten lang elke minuut een sprintje van 10 seconden te doen. Oefening baart kunst, dus daag jezelf constant uit.

Waarom interval cardio?

Je daagt je lichaam meer uit in een kortere tijd. Je verbrand meer calorieën tijdens deze training en door de dag heen (afterburn-effect) Je pleegt in tegenstelling tot langdurige cardio geen aanslag op je groeihormoon- en testosteronproduktie die je broodnodig hebt voor verschillende andere belangrijke funkties van je lichaam, zoals spieropbouw en vetverbranding. Tenslotte publiceerde enkele wetenschappers dat met een interval cardio met sprintjes van 20 tot 30 seconden, 3 x per week van 20 minuten hetzelfde resultaat opleverde als 3x per week 90 minuten tot 2 uur oersaaie en vervelende langdurige cardio sessies. Daarbij werd het uithoudingsvermogen van de interval cardio sneller groter dan bij de langdurige cardio. Dus voor snelle vetverbranding adviseer ik interval cardio en interval training.(High Intensity)